Den första fotbollsskon som öppnade dörrar för lättviktsmarknaden var Nike Mercurial som lanserades inför VM 1998. Skon vägde då 250 gram, vilket ansågs vara en väldigt låg vikt på den tiden. Nu är vikterna betydligt lägre, och valmöjligheterna betydligt fler. Vi har kikat närmre på de senaste och allra lättaste skorna hittills.

Nike Mercurial Vapor är fortfarande en av de mest populära lättviktsskorna på marknaden. Men när endast vikten är i fokus så har Mercurial fortfarande en bit kvar. Under de senaste åren har kampen varit som störst mellan Puma och Adidas. En kamp som Adidas drog igång när de lanserade den första F50 Adizero år 2010.

Skon vägde endast 165 gram och det var den ohotat lättaste fotbollsskon som tillverkats. Men det dröjde inte länge innan man fick konkurrens. Puma bestämde sig nämligen för att hämta inspiration från sina sprinterskor och skapade världens lättaste fotbollssko. Puma Velocity 1.10 SL vägde endast 150 gram och slog därmed Adidas med 15 gram.

Puma Velocity 1.10 SL var en väldigt dyr fotbollssko och det är inte så svårt att förstå. Tyskarna på Puma hade nämligen använt alla de bästa materialen som fanns att tillgå. Störst fokus låg på stabiliteten i skon som utgjordes genom att sulan tillverkades i ett extremt lätt kolfibermaterial. Hälkappan bestod av Pebax-materialet som gav ett komfortabelt stöd till fotens bakre del.

Men Adidas gav inte upp. Tvärtom. Pumas lätta sko triggade "de tre banden" och bara ett halvår senare lanserades Adidas F50 Adizero Prime. Trodde man att fotbollsskor inte kunde bli lättare, så hade man fel. Prime-utgåvan av F50 Adizero vägde nämligen endast 145 gram.

Den låga vikten var resultatet av bland annat materialet i den nya ovandelen. Det var nämligen ett nyutvecklat mikrofibermaterial vid namn adiLITE Twin och till skillnad från tidigare ovandelar bestod den nu bara av ett enkelt lager. Därmed slapp Adidas tillverka skon med fler lager av material, och lyckades ge spelaren en helt unik och tät känsla med bollen.

Därefter var det ganska tyst på den extrema lättviktsfronten under ett par år. Det var många, inklusive vi på Unisport, som trodde att den lägsta vikten var nådd. Men Adidas hade andra planer. I maj förra året presenterade man en konceptsko på minimala 99 gram. Adidas meddelade att skorna skulle bli redo för spel 2015.

På väg mot drömvikten på 99 gram har Adidas gjort ett mellanstopp. Än en gång har man lyckats skapa världens lättaste fotbollssko och den fick namnet Adidas F50 Adizero Crazylight. Precis som namnet antyder så är skon helt galet lätt.

Med en vikt på ynka 135 gram råder det ingen tvekan om vilken sko som är lättviktsmarknadens kung och man kan inte låta bli att ställa sig frågan: Hur sjutton har Adidas lyckats göra en redan lätt fotbollssko ännu lättare?

Först och främst har de gnuggat geniknölarna och skapat en nyutvecklad ovandel av ett innovativt mikrofibermaterial. Ovandelen på Crazylight är både tunn och stark samtidigt som man lyckats reducera vikten med 15 gram jämfört med den vanliga utgåvan av F50 Adizero .

Även när det gäller dobbsystemet har Adidas tänkt om. På Crazylight har man nämligen valt att ta bort den mittersta dobben som vanligtvis finns under sulan på en Adizero F50 och man har även placerat om dobbarna för optimalt grepp. Själva sulan, Sprintframe 2.0, har man valt att göra ännu tunnare, och för att öka hållbarheten har man behandlat den med en anodiserad beläggning.

De tre lättviktsskorna representerar tre olika steg i kampen om den lättaste fotbollsskon. Puma Velocity 1.10 SL var den första skon som nådde 150 gram och Adidas F50 Adizero Prime bevisade att det gick att bryta den gränsen. Nu är F50 Adizero Crazylight här och man har nu lagt ribban högt, eller lågt bör man kanske säga?

Adidas verkar ha tagit över tronen på lättviktsmarknaden ett tag framöver. De har nu både första- och andraplatsen på rekordlistan över lätta fotbollsskor. Men vad tycker du om lättviktsskor? Vad är det viktigaste för dig när du ska skaffa nya skor? Dela gärna med dig av dina tankar och åsikter genom att kommentera i boxen här nedanför.