Även om Fotbolls-VM startar först den 12 juni så skulle man kunna säga att fotbollssko-VM startade för längesedan. I veckan har vi fått se både Adidas och Pumas VM-kollektioner, medan Nike var lite tidigare ute. Vi har kikat på samtliga tre uppställningar.

De största tillverkarna brukar använda VM som ett skyltfönster för sina nya fotbollsskor. Giganterna låter sina skor få skarpa designer och utrustar dem med de allra senaste teknologierna. Inför årets VM har både Adidas och Nike värmt upp inför slutspelet sedan förra hösten med en rad olika VM-inspirerade kollektioner. Under den senaste månaden har vi äntligen kunnat få se de slutliga VM-kollektionerna från både Nike, Adidas och Puma.

Det hela började i Madrid under ett storslaget event där det var en särskild sko som fick nästan allt rampljus. Nämligen Superfly IV som Cristiano Ronaldo kommer spela med under VM. Men även om Superfly fick det mesta av uppmärksamheten så presenterade Nike även sina andra fotbollsskor som kommer användas under sommarens slutspel.

Här kan du se den senaste kollektionen med Nike Mercurial.

Superfly må ha varit det mest intressanta under eventet i Madrid, men det beror nog mest på att Magista Obra redan hade presenterats en månad tidigare. Utöver de Flyknit-utrustade Magista Obra och Superfly så ställer Nike även upp med nya färger på Hypervenom och Tiempo Legend. Alla skor kommer i skarpa sommarfärger som garanterat kommer synas i TV-rutan under VM.

Efter Nikes VM-lansering började väntan på de andra märkena för att se vad de skulle matcha med. Under veckan som gick fick vi äntligen se både Adidas och Pumas skapelser. Med exakt en månad kvar till VM presenterade Adidas Battle Pack. En kollektion i svart och vitt med design inspirerad av forntida krigsmålningar. Designen är en del av Adidas VM-kampanjs "All in or nothing" och representerar att det är allt eller inget under ett VM.

Här finner du hela Adidas Battle Pack. Beställ din favorit redan idag!

Samtliga skor i kollektionen kommer med större eller mindre modifikationer. Adidas Predator är den med flest och har således fått ett helt nytt namn, Predator Instinct. Adidas har valt att göra skons Lethal Zones större och har även gett skon en helt ny sula med ControlFrame för att öka spelarens kontroll i rörelser med och utan boll. På Adipure 11Pro har tyskarna valt att byta ut sin klassiska läderovandel mot det läderliknande mikrofibermaterialet Hybridtouch.

Sedan kunde inte Puma hålla sig längre. Endast två dagar efter att Adidas hade presenterat Battle Pack var Puma redo med sin VM-kollektion som fått namnet Tricks. Även om Pumas fotbollsskor inte hade fått de största teknologiska förändringarna så var designen helt unik. Konceptet innebär att höger sko är rosa medan den vänstra är blå. I kollektionen finner vi både evoSPEED och evoPOWER som fått en makeover som inspirerats av VM 1998 då Rigobert Song spelade med olikfärgade skor.

Här kan du lägga beslag på de senaste PUMA evoPOWER.

Färgerna härstammar från den brasilianska färgrika kulturen och valet av just rosa och blått motiveras med att det är två väldigt synliga färger, särskilt tillsammans. Ett av Pumas mål med att designen är att göra spelarna mer synliga planen och därmed ge dem en fördel mot sina motståndare.

Se hela kollektionen med PUMA evoSPEED här.

En sak är säker; VM kommer bli otroligt färgrikt. Inte bara tack vare alla olika matchtröjor utan även tack vare alla fotbollsskor vi kommer kunna se under slutspelet. Nike, Adidas och Puma har inför VM gjort sitt bästa för att skapa så synliga fotbollsskor som möjligt. Men vem har lyckats bäst? Det är upp till dig att bestämma. Lägg gärna din röst genom att kommentera i boxen här nedanför.