Under förra veckan lanserade Adidas en ny generation av lättviktsskon Adidas F50 Adizero. Den redan lätta skon blev ännu lättare och den femte generationen har en vikt på otroligt låga 150 gram vilket är 15 gram lättare än sin föregångare. Hur har man lyckats med det? Och vad är egentligen skillnaden på de två skorna? Det tar vi reda på här.

Den stora nyheten förra veckan var lanseringen av de nya Adidas-skorna från Adidas Samba Pack och i synnerhet Adidas F50 Adizero som kom som en ny generation. Vad är då skillnaden mellan den nya och den gamla generationen? Den frågan har vi dykt djupare i och jämför här skorna och ger dig en större insikt kring skillnader och likheter.

Adidas har sedan 2010 tillverkat sina Adidas F50 Adizero och de har blivit väldigt populära. Med låg vikt, bra hållbarhet och snygg design har det blivit en av de ledande skorna på marknaden. Med den nya femte generationen av F50 Adizero har man satt ribban högt och det är upp till konkurrenterna att visa att även de vill vara med i racet.

Du kan se mycket mer av de nya Adidas F50 Adizero här - pris 1829 kr.

Den fjärde generationen vägde 165 gram vilket är en väldigt låg vikt för en fotbollssko, men tydligen inte lågt nog för Adidas. På den femte generationen har man nämligen lyckats skala av 15 gram och den nya skon väger smått otroliga 150 gram. Det gör den till en av världens allra lättaste fotbollsskor någonsin.

15 gram låter kanske inte så mycket, men det är mycket när det gäller fotbollsskor. Det är 10% av hela skons vikt och vart har man då kunnat skala av dessa 15 gram? Jo, Adidas har utvecklat en ännu lättare och tunnare ovandel.

Den fjärde generationens Adidas F50 Adizero hade en ovandel av Adidas Sprintskin II som var tillverkat av det syntetiska och 1,7 mm tunna materialet AdiLITE Twin. Ovandelen i den skon var dock så tunn att det krävdes något form av "skelett" för att skapa stabilitet och då skapade man Adidas Sprintweb som även fanns på den tredje generationen.

Både Sprintskin II och Sprintweb har på den femte generationen ersatts med Hybridtouch som vi sett tidigare på bland annat Adidas Predator LZ II och Nitrocharge 1.0. Det är ett läderliknande syntetiskt material och som har förtunnats för att ge skon en så låg vikt som möjligt. Det är även extremt mjukt och ger en riktigt skön passform. Användandet av Hybridtouch är den största förändringen jämfört med föregångaren.

Är du sugen på ett eget par av de nya Adidas F50 Adizero så kan du se mycket mer här - pris 1829 kr.

Hybridtouch är starkare än det tidigare Sprintskin och på så sätt behöver man inte stärka det med ett skelett av Sprintweb. Det insikten ligger till grund för att man har kunnat skapa den extremt lätta sko som man har gjort.

En annan ny teknologi i ovandelen är Dribbletex som är en 3D-struktur som placerats på den främre delen av skon. Dribbletex ska ge dig ökat grepp på bollen oavsett väderlek. Den tidigare generationen av Adidas F50 Adizero hade en ovandel som var behandlad med en lite klibbig struktur men Adidas har med den nya teknologin vidareutvecklat det hela. Tankegången är dock densamma som med den förra skon, extra friktion ger extra grepp.

På den nya skon introducerar Adidas även ett helt nytt mesh-material som löper från mellanfoten och bak runt hälen. Materialet heter Speedfoil och inspirationen till detta kommer från några av världens snabbaste segelbåtar. Speedfoil kombinerar lätthet med flexibilitet och hållbarhet och är därför ett självklart val. Kombinationen av det tunna Hybridtouch och Speedfoil ger en unik ovandel som är tunnare och lättare än någonsin.

Du kan se mycket mer av den femte generationens Adidas F50 Adizero här - pris 1829 kr.

På insidan av skon så har den nya utgåvan en något mjukare insida som ger både stabilitet och support samt skön komfort. Adidas har strävat efter att kombinera lätthet och support och vi lyfter på hatten, Adidas har lyckats riktigt bra med det.

Även om ovandelen och insidan är helt nya på den femte generationens Adizero så har man på undersidan valt att behålla samma Sprintframe 2.0. Adidas verkar ha hittat den rätta kombinationen av låg vikt och stabilitet från sulan.

För dobbsystemet har det gjorts några små ändringar. Man har skapat ett dobbsystem som fått namnet Speedtraxion som fokuserar på acceleration, riktningsförändringar i sidled samt vändningar. Dobbarna är fortfarande triangulära precis som på Traxion 2.0 men de har blivit aningen mer avlånga vilket ger större kontaktyta med underlaget.

Vår skoexpert Jakob fick ett testpar av de nya Adidas F50 Adizero för några veckor sedan och de skorna har han spelat frekvent med för att kunna ge oss en recension. Han ger er en ärlig recension och svarar på frågan om Adidas lyckats eller misslyckats med ändringarna.

Det är mycket som ändrats på nya Adidas F50 Adizero och det blir spännande att se hur de största stjärnorna kommer ta emot den nya lättviktsskon. Vad tycker du om Adidas F50 Adizero? Tycker du att den nya generationen verkar bättre än den gamla? Kommentera gärna här nedanför eller på Facebook eller Twitter.