Adidas Brazuca är inte vilken boll som helst, det är VM-bollen. Således ska den presenteras ordentligt och Adidas arrangerade ett storslaget event där Brazuca sent igår kväll blev presenterad i Rio De Janeiro.

Vissa produktlanseringar är större än andra och detta kan ha varit en av de största lanseringarna på senare tid. Adidas Brazuca är inte vilken boll som helst, det är en boll som var väntad med stor spänning och därför krävdes det en festlig presentation för att ge Brazuca en så bra start som möjligt på tillvaron.

Det lyckades Adidas minst sagt med när Adidas Brazuca presenterades i hjärtat av Brasilien. Mängder av fotbollsspelare, fotbollsintresserade och glada brasilianare hade tagit sig dit för att se den efterlängtade bollen avslöjas.

Vill du spela med den nya VM-bollen Adidas Brazuca precis som de största stjärnorna? Då kan du se hela vårt sortiment här - priset startar på 179 kr

Bland de medverkande fanns vår egen Jakob som självklart inte kunde tacka nej till att resa till Rio De Janeiro och vara med på den stora lanseringen. Lyckligtvis tog han med sig sin kamera och är snart på väg tillbaka till oss för att klippa ihop en videorapport från det stora eventet.

Vid lanseringen hade man inte snålat på något, eventet hade allt och vi bjöds bland annat på en väldigt imponerande ljusshow där man markerade födseln av den nya bollen Adidas Brazuca.

På förhand var det väldigt få som visste vad som skulle hända och hur bollen skulle se ut. Namnet var dock fastslaget sedan ett tag tillbaka, nämligen förra året efter en offentlig omröstning där mer än en miljon brasilianare beslutade sig för att bollen skulle heta Brazuca. Namnet är slang för brasilianare, och ska hylla Brasiliens glada livsstil.

Bollen osar av den brasilianska passionen och kärleken till fotbollen. Adidas Brazuca är full av färg och designen är inspirerad av den brasilianska kulturen. Färgerna representerar det önskearmband som är känt över hela Brasilien och går under namnet fita do Senhor do Bonfim da Bahia.

Gårdagens event var efterlängtat och dagen hade haft ett stort kryss i kalendern i flera år. Även tillverkningen av bollen har varit en lång process och teknologin i bollen är något av det mest genomtänkta och beprövade någonsin. 600 av världens bästa spelare och 30 lag i 10 länder har testat bollen för att ge feedback och förslag på förbättringar.

Bollen har en ny struktur med sex symmetriska paneler som har en yta som är skapad för att ge bollen bättre grepp, touch, stabilitet och inte minst aerodynamik. Adidas Brazuca är tillverkad för att matcha de höga kraven som FIFA har på en officiell boll och det betyder självklart att bollen håller högsta nivå i alla väderförhållanden.

Lanseringen i Rio var även startskottet på en ny Adidas-kampanj med titeln "Love Me or Lose Me" som betyder "Älska Mig eller Förlora Mig" på svenska. Bollen kommer att resa jorden runt och kommer ha ett stort följe av kameror innan den till sist landar på öppningsmatchen i VM till sommaren.

Så fort Jakob har kommit tillbaka och spridit sambarytmerna här på Unisport så kommer han att fixa ihop en video från det stora eventet i Rio. Den första rapporten tyder på att det finns mycket spännande material att längta efter.

VM-bollen Adidas Brazuca presenterades vid ett stort event i Rio De Janeiro. Mängder av fotbollsspelare, fotbollsälskare och media hade tagit sig dit för att se den nya bollen. Vad tycker du om Brazuca? Gillar du den brasiliansk-inspirerade designen? Kommentera gärna här nedanför eller på Facebook och på Twitter.