För 43 år sedan tillverkade Nike sin allra första fotbollssko. Sedan dess har Nike lärt sig från spelarna och tagit reda på hur man tillverkar fotbollsskor i världsklass. Det har funnits några stora ögonblick på resan och vi har valt att kika närmre på några av dessa.

1971. Nike startade sin fotbollsresa 1971 med lanseringen av "The Nike", På den tiden kostade skon 17 dollar, ca 110 svenska kronor idag. Tyvärr så var skon känsligt för både kallt och varmt väder och Nike gick snabbt vidare, men det var åtminstone en start på äventyret.

1978. Nike drog igång sitt fotbollsmärke på samma sätt som Phil Knight hade byggt upp Nikes löparmärke; på företagets bakgård. Nikes ursprungliga fotbollsavdelning skrev på ett kontrakt med Portland Timbers och inom 10 år hade de knutit till sig 10 regionala lag och nästan 40 spelare.

1982. Ett stort år för Nike. Aston Villa vann Europa Cupen och samtliga spelare i laget hade fotbollsskor från Nike. Nikes första stjärnspelare blev den legendariska måltjuven Ian Rush och Sunderland FC blev det första europeiska laget att spela med matchtröjor från Nike.

1994. VM-finalen i Pasadena, Kalifornien, spelades mellan Brasilien och Italien. I den brasilianska startelvan hade inte mindre än åtta spelare på sig Nike Tiempo Premier. Brasilien vinner VM för fjärde gången och två dagar efter finalen offentliggör Phil Knight att han vill samarbeta med Brasiliens landslag. Nike skriver senare på året även ett kontrakt med USA:s landslag.

1996. Nike ingick ett partnerskap med CBF, Brasiliens fotbollsförbund. De investerade även i en fotbollsskofabrik i Montebelluna, Italien, där man fokuserade på att utveckla och testa nya fotbollsskor. Detta resulterade bland annat i de unika Nike Air GX som skulle komma att inspirera framtida fotbollsskor.

1997. Ett år som förändrade fotbollen för alltid. Nike testade för första gången en fotbollssko helt i syntetiskt läder och spelarna gillade den såpass mycket att man vägrade skicka tillbaka prototyperna. Året efter debuterade Ronaldo med skorna i Frankrike-VM och fotbollen skulle aldrig mer bli sig lik...

1998. För första gången visade Nike en reklam med ett helt lag då Brasilien fördrev tid på Rio de Janeiros flygplats genom att spela samba-fotboll. Reklamen blev även startskottet för Nikes filosofi om snabb, fri, kreativ och spontan fotboll. Något som amerikanarna ända sedan dess har uppmanat till.

2000. Nike byggde vidare på filosofin om att skapa snygga sportkläder med hjälp av kroppsskanner. Den innovativa tillgången gjorde det möjligt att tillverka fotbollströjor efter spelarnas specifika behov med vävda mesh-material för ökad ventilation, samt tjockare områden för extra värme.

2001. Året då ett långt samarbete mellan Nike och Manchester United inleddes. Manchester United ansågs då vara världens mest kända fotbollsklubb och Nike blev klubbens officiella leverantör av matchkläder och annan utrustning från säsongen 2002. Klubben gav de nya matchtröjorna en fin debut och vann Premier League redan första säsongen.

2002. "The Secret Tournament" var Nikes största och mest exponerade reklam dittills. Reklamen inkluderade 24 Nike-stjärnor och visades i hela 52 länder. Under VM i Japan vann Brasilien sitt femte VM-guld genom två mål av R9 i finalen. Samma Ronaldo satte även brasilianskt rekord med 12 VM-mål. Ett rekord som han senare slog 2006 då han satte världsrekord.

2005. Under en snöstorm i en FA Cup-match blev det omöjligt för linjedomaren, kommentatorn och 40.000 fans att se den vita bollen. I halvlek bytte domaren ut bollen mot en gul/blå Nike Total 90 Aerow Hi-Vis Premier League boll. År 2014 är Nike sponsor till både Serie A, Premier League, La Liga och FA Cupen.

År 2005 släppte Nike en video som fick namnet "Ronaldinho: A Touch of Gold" och den växte med raketfart på nystartade YouTube. I videon testade Ronaldinho sina nya Tiempo och träffade bollen i ribban fyra gånger på rad utan att nudda marken. Reklamen blev för övrigt den första YouTube-videon att nå över en miljon visningar.

2006. Nike satsade digitalt med Joga Bonito-kampanjen som använde helt nya medel. Kampanjen involverade nämligen ett samarbete med Google där man skapade ett socialt nätverk där folk kunde dela med sig av vacker fotboll inför VM 2006 i Tyskland. Ett lyckat beslut om vi får säga så.

2010. Ett stort VM-år och Nike var självklart redo att prestera. Man lanserade kampanjen "Write the Future" som blev den snabbast delade Nike-videon någonsin. Samtidigt lanserades Nike Elite Pack till VM 2010 i Sydafrika med fyra fotbollsskor i samma färg och design. Färgerna valdes för att göra spelarna mer synliga på planen.

2013. Den nya sortens anfallare fick en ny sorts fotbollssko. Nike Hypervenom lanserades efter en lång utvecklingsprocess där man tagit del av feedback från bland andra Wayne Rooney och Neymar. Fotbollsskon tillverkades med NIKESKIN som gav en flexibel och tunn ovandel med en tät passform. Skon skulle hjälpa spelarna att snabbt skapa ytor för avslut.

2014. Ännu ett gigantiskt år för Nike som lanserade både Magista och Superfly. Skorna var tillverkade av Flyknit och introducerade den höga Dynamic Fit Collar. Nike lanserade samtidigt sin "Winner Stays"-video som på en månad fick över 140 miljoner visningar. Det innebar att det blev den mest sedda Nike Football-videon på YouTube någonsin.

Senare idag kommer "The Last Game"-videon att presenteras och vi har höga förväntningar på vad Nike kommer bjuda oss på. Stay tuned under kvällen för att se den först av alla.

Vilken Nike-reklam tycker du har varit den snyggaste hittills? Har du någon fotbollssko från Nike som du gillar mer än de andra? Dela gärna med dig av dina tankar genom att kommentera i boxen här nedanför.