Fira 25 år av fotbollskärlek - hur känns det att vara en del av det?

12.10.2020

Skrivet av André Nilsson

Unisport fyller 25 år 2020. Vi har sett mycket under åren, mycket har förändrats men en sak är säker; vi älskar fortfarande fotboll! Se vad personalen på Unisport känner om #unisportlife.

Unisport grundades i en liten lägenhet i Köpenhamn. 25 år senare har vi flera hemsidor i Europa, mer än fem miljoner följare i sociala medier och två butiker - en i Paris och en i Köpenhamn.

Om du inte känner till allt redan, så kan du läsa mer om Unisports historia här.

För att fira 25 år, har vi bett våra medarbetare att dela med sig om lite minnen från sin tid på Unisport. Vi börjar med ett välkänt ansikte, Jay Mike. Vår WebTV-värd som varit en del av Unisport i 12 år. Hur blev han en del av Unisport?

Jay Mike

- Jag började med att recensera fotbollsskor och sedan fick jag heltidsjobb 2011. Första gången jag hörde talas om Unisport var runt år 2000 när jag besökte den första butiken i Köpenhamn flera gånger - för jag ville prata om fotbollsskor med personalen som jobbade. Jag var en bra kund och en av mina bästa köp var Vapor III R9 från 2006.

Innan vi hör mer av JayMike så låt oss höra vad våra två andra kollegor Sebastian och Marcos har att säga.

Sebastian Karstensen

- Jag började på Unisport under december 2017. Jag leder vår produktavdelning där jag tar hand om lanseringarna av våra produkter och ser till så allt går rätt till. Det kanske låter enkelt men vi har mer än 10000 nya produkter varje år, så man måste hålla fokus!

- Jag kommer ihåg att jag alltid ville ha fotbollströjor i födelsedagspresent och julklapp. Så Unisport var helt rätt plats att jobba på.

Marcos Lemus

- Jag är chef för grafik, foto, WebTV och sociala medier på Unisport. Jag har jobbat här i 11 år. Första gången jag hörde talas om Unisport var genom fotbollsvärlden som de varit en del av sedan 1995. Den första produkten jag handlade på Unisport var ett par Nike Total 90. Medan jag jobbade med grafiker för T90 så blev jag helt förälskad i teknologierna.

Fortsättning under bilderna

Hur är det att jobba på Unisport? Låt oss höra vad grabbarna har att säga:

- Unisport är full av kreativitet, unga män och kvinnor. Det är fantastiskt att processen från idé till handling inte är lång. Tonen här är inte speciellt formell, så vi kan skämta mycket med varandra. Det är troligtvis en av anledningarna till att folket här jobbar så hårt. Vi vill vara en del av det här, säger Sebastian.

.

Jay Mike tycker att alla har en stor passion för fotboll: - De vill hjälpa fotbollsspelare att välja bäst utrustning. Under åren har Unisport blivit mer än bara en butik. Vi står i fotbollens centrum och vi kan guida våra kunder.

- Unisport vill vara en respekterad storebror för fotbollsungdommarna. Och en bra lagkamrat för varje spelare på och utanför planen, säger Marcos och berättar för oss hur Unisport är olik alla andra fotbollsbutiker:

- Varje anställd är expert på sitt område. Om du ringer till oss kommer du få prata med en passionerad anställd. Vår butiksanställda är experter på produkter. Vår WebTV och social medie-avdelning är full av fotbollsnördar. Det är inte bara ett jobb.

Vi har också frågat grabbarna att dela med sig av ett minne de har från Unisport. Lås oss höra vad Jay Mike har att säga:

- Jag kommer aldrig att glömma den där dagen 2019 när jag satt med Cristiano Ronaldo framför mig. Vi pratade och skrattade tillsammans, jag och en av världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Det var overkligt.

Marcos minns sitt 10-årsjubileum på Unisport förra året: - Vår CEO kallade in mig för ett möte medan alla andra samlades utanför mitt rum. När jag kom tillbaka så överraskade de mig. Det var väldigt rörande. Jag älskar Real Madrid och jag fick två biljetter till El Clasico så jag kunde gå med min pappa. Real Madrid slog Barcelona med 2-0, jag stod på läktaren med min pappa, som aldrig någonsin trodde att han skulle få se ett El Clasico. Det var en känslosam dag för mig och honom, och jag kommer alltid vara tacksam för Unisport som gav mig den chansen.

- - Jag minns lanseringen av Nigerias VM-tröja 2018, det var något utöver det vanliga. Den blåste oss verkligen ur stolen. Vi sålde slut direkt och efterfrågan på tröjan var galen! Hajpen tog aldrig slut och jag kom ihåg att de danska nyheterna också nämnde det. Det var väldigt speciellt att vara en del av det, säger Sebastian.

Unisport är en plats full med kärlek och passion för fotboll. Men vi hade inte varit här om det inte vore för alla som läser våra artiklar, gillar våra bilder på sociala medier och kollar våra videos. Så vi vill bara avsluta med att säga TACK! Vi ser fram emot 25 nya år av #unisportlife tillsammans med dig!

Kom ihåg att följa oss på sociala medier för att få de senaste nyheterna, bästa guiderna och ta en titt på den bästa fotbollsutrustningen här. Du finner oss här:

YouTube

Instagram

Facebook

TikTok

Twitter