Det är ingen hemlighet att de stora sportmärkena lägger ner både blod, svett och tårar för att utveckla nya produkter. Nike är ett av världens mest innovativa sportföretag och i deras senaste video ger de oss en inblick i hur deras Sport Research Lab utvecklar nya produkter.

En av Nikes starkaste drivkrafter är och har alltid varit att ge atleter bästa möjliga förutsättningar när de ska utöva sin sport. Oavsett om det är fotboll, basket, löpning eller golf. Ända sedan 1980 har Nike Sport Research Lab skapat rätt mängd innovation och det har i sin tur inneburit att laboratoriet är en global succé inom idrottsvärlden. Målet med denna avdelning var att skapa optimal förståelse för utövarens behov och därmed kunna skapa de bästa produkterna.

Därför är huvudaktiviteten för denna avdelning att samla in information och statistik som kan vara till hjälp under utvecklingen av nya produkter så som Magista Obra, Superfly och Mercurial FlyLite Guard. Alla dessa produkter är resultatet av den process som involverar många timmar i sällskap med fotbollsspelare från alla nivåer både via tester och muntlig feedback.

Men för Nike handlar det inte bara om att få insikt. Det ska även vara rätt insikt. Därför har Nikes Sport Research Lab tagit det hela ett extra steg. De använder nämligen högteknologiska hjälpmedel för att mäta exakt vilket tillstånd atleterna är i under olika slags förhållanden som till exempel temperaturförändringar vid olika nivåer av intensitet.

Att jobba på detta sätt är inte så lätt och det kan ta upp emot flera månader innan en produkt tas fram efter alla timmar av forskning. "Det som verkligen motiverar oss är när vi ser någon av våra produkter in action, oavsett om det är under ett stort event som OS, VM eller bara när någon är ute på en löprunda..." säger Matthew Nurse, Senior Director på Nikes Explore Team Research Lab.

Men som en innovativ verksamhet måste man även vara beredd på att det kan gå dåligt ibland. För det är en av de oundvikliga faktorer när man jobbar med forskning: "Vi testar och misslyckas. Vi testar igen och varje gång vi misslyckas lär vi oss något viktigt på vägen och det får oss även att vilja testa ännu fler saker efteråt".

Nikes Explore Team Research Lab har existerat i över 30 år och det har resulterat i en mängd imponerande och innovativa produkter. Men att utveckla nya produkter är inte alltid så lätt som det kan verka. Vad tror du blir nästa stora innovation inom fotbollsvärlden?