Puma har lanserat en video där ett uruguayanskt spöke ränner runt på gatorna i Brasilien och skrämmer folket. Historien bakom det hela är hämtad från 50-talet och speglar den passion som är en del av den sydamerikanska fotbollskulturen.

Vanligtvis är det fest och färger på de brasilianska gatorna men de ser något förskräckta ut när de ser El Fantasma del 50 som översatt till svenska betyder Fantomen från 50. Pumas video firar att Uruguay kvalificerat sig till VM och väcker liv i en gammal stolt uruguayansk historia.

År 1950 lyckades nämligen Uruguay att vinna sitt andra VM-guld på ett väldigt spännande vis. Även om man låg under med 1-0 i VM-finalen så lyckades man göra två snabba mål och stod slutligen som mästare. Efter 2-1 segern mot grannlandet Brasilien kunde man stolt lyfta pokalen och det är något som naturligtvis blivit en viktig del av den uruguayanska fotbollskulturen.

Uruguayanerna är extra stolta över truppen som spelade VM i Brasilien 1950 och när man lyckades ta sig vidare från playoff efter att ha besegrat Jordan så hoppas Uruguay på en repris från sist. Innan matchen mot Jordan hyllade man den avgörande målskytten och sista överlevande från guldlaget, Alcides Ghiggia, något som vittnar om att man ännu inte glömt bort de gamla hjältarna.

Brasilianarna vill nog helst glömma matchen och inte minst det ljusblå spöket från 1950, men i Pumas video sprider spöket skräck och påminner om vem som vann VM 1950. Var det ett smart drag eller inte? Det återstår att se, men vi misstänker att Brasilien bara blir mer motiverade för att ta revansch.

Utöver en massa förskräckta och överraskade ansikten i videon så får vi även se en glimt av Uruguays nya landslagströja som som föga förvånande är ljusblå. Tröjan kommer vi självklart att kika närmre på här på vår nyhetsredaktion när den blivit lanserad.

Det är en gammal, men rolig historia som Puma och Uruguay valt att återuppliva med spöket från 1950. Vad tycker du om videon? Tror du att Uruguay kan upprepa bragden i kommande VM? Kommentera gärna här nedanför eller på Facebook och på Twitter.