Med sin nya lansering av Vapor VIII ACC har Nike ännu en gång förbättrat sin explosiva speedsko. En del av förbättringarna har gjorts på skons ovandel. Vi har tittat närmare på de tre olika ovandelarna som alla är en del av den nya lanseringen samt på de andra skillnaderna jämfört med de tidigare modellerna.

Vi får ständigt frågor angående ovandelen på de nya Mercurial Vapor VIII från Nike, därför bad vi våran fotograf om att ta några närbilder på skorna för att bättre kunna ge en överblick om skillnaderna på de tre olika ovandelarna.

Här kan man tydligt se att det är stor skillnad på de olika ovandelarna vilket innebär att du får olika fördelar beroende på vilken ovandel du väljer. Tidigare har vi aldrig upplevt att en sko kommer ut med tre olika sorters ovandelar.

Då Vapor VIII lanserades kom den i två olika färgvarianter Mango/Svart och Vit/Blå. Här introducerade Nike deras Teijin OLM12, som var en tunnare mikrofiberovandel än OLM15 - den ovandelen som man såg på Superfly III och Vapor VII.

Ovandelarna på dessa skor är de mest smidiga vi någonsin har skådat på en Vapor och man kan referera tillbaka till det NikeSKIN som användes på Vapor 1. På Mango-skon var ovandelen kornig och påminde en del om mocka.

Därefter kom Clash och Black Pack och här gjorde man om ovandelen på Vapor VIII. Det förvirrade många och eftersom Nike inte gav någon extra information om det nya materialet så trodde många att det var Kanga-Lite, ett helt nytt material eller Teijin OLM12 i en ny version.

Det sistnämnda var dock det korrekta och med Clash och Black Pack hade Nike tillfört en läderliknande ovandel till deras Teijin mikrofiber. Denna modellens material var tjockare än Mango-ovandelens men dock bara 0,1 mm. Den läderliknande modellen gav en mer läderaktig upplevelse och därmed förlängde den skons hållbarhet en aning - dock ledde det också till en något mindre skarp touch än Mango-ovandelen.

Med den senaste färguppdateringen och introduktionen av ACC fanns det ingen tid till att förändra ovandelen. Man har behållt Teijin OLM12-mikrofiberovande,l dock har finishen ändrats en smula då den påminner om den första mockaliknande beläggningen samt att den är med granulering.

Skon har även All Conditions Control-teknologin så att friktionen mot bollen ska vara densamma vid både blött och torrt väder. Detta gör att ovandelen på Vapor VIII ACC Turkos/Orange är något mer "klibbig" än de tidigare modellerna.

Med andra ord så har Nike hållt fast vid deras Teijin OLM12 hela vägen förutom en liten del på beläggningen på ovandelen vilket gör att den skiljer sig lite från de andra modellerna.

Det är inte bara ovandelen som har förändrats utan en annan förändring har också skett. När Mango-modellen kom ut så var det en del som ansåg att skon gick uppåt vid tårna längst fram. Därför introducerade Nike en plastremsa längst fram på deras Vapor VIII - helt enkelt för att förlänga hållbarheten.

Det verkar som plasten längst fram är här för att stanna eftersom Nike har valt att använda den på alla Vapor VIII ACC för att förlänga hållbarheten. Vi är glada att Nike har reagerat på problemet och gjort något åt det relativt snabbt.

Det blir väldigt spännande att se hur ovandelen kommer att se ut framöver på Vapor VIII. Har vi sett den sista förändringen eller har Nike fler ovandelsbeläggningar som de kommer ta fram för oss? Stay tuned.

Vad tycker du om de olika ovandelarna? Vi vill gärna höra dina åsikter om vilken av de tre som är den bästa. Dela gärna dina kommentarer om Vapor VIII-ovandelarna härunder.