Sommarens största fotbollsrea Se mer 👉

Nike vill besegra tråkig fotboll - Se "The Last Game" här

Nike har presenterat sin sista, och kanske skönaste video inför VM. The Last Game är titeln på en fem minuter lång video med Zlatan, Neymar, CR7, Rooney, Iniesta, Ribery, Howard och David Luiz i huvudrollerna. Den är helt fantastisk och du kan se den här.

Nikes tema för VM 2014 har varit "Risk Everything", satsa allt. Nike uppmanar fotbollsspelare världen runt om att våga ta risker när man spelar. Utan risker, ingen seger och det är först när man vågar satsa allt som det uppstår genial och vacker fotboll.

Nikes "The Last Game" visar upp en galen forskare (som självklart har slickat hår och en polokrage) som har kommit fram till att spelare som Zlatan och Neymar minskar i effektivitet när de tar risker.

Samma forskare har sedan lyckats skapa ett lag med kloner av världens bästa fotbollsspelare. Dessa kloner känner inget begär för att ta risker. Vad hade världen varit utan Neymars solo-mål, Rooney och Zlatans bicicleta-mål och andra spektakulära fullträffar? Enligt forskaren i The Last Game hade spelet blivit bättre.

Dessa kloner tar över fotbollen väldigt snabbt och all spänning, glädje och dynamik försvinner. Zlatan försöker kränga sin bok på gatan, Iniesta tar det lugnt ute på landet, CR7 har blivit en levande skyltdocka, Rooney hamnarbetare och David Luiz har tillsammans med Neymar öppnat en frisörsalong.

Ta upp kampen mot långsam och tråkigt fotboll. Förbeställ Nike Mercurial Superfly här - pris 2699 kr.

Det hela leder till att en av fotbollens allra största legender, Luis Ronaldo (R9) får nog. Han beslutar sig för att samla stjärnorna och utmana klonerna i en sista match. De tas med på en underjordsresa där Ronaldo påminner dem om hur vacker och färgsprakande fotbollen kan vara, bara man vågar riskera allt.

Efter detta utrustas spelarna med sina nya fotbollströjor och fotbollsskor. De är nu redo att göra upp mot den onda forskarens klonarmé. Matchen spelas självklart i Rio de Janeiro på Maracana och reglerna är enkla; första målet vinner och vinnarna stannar kvar. Ja precis, Winner Stays...

Återinför den kreativa fotbollen med Nike Magista Obra - pris 2699 kr.

Vi ska inte avslöja hur matchen slutar, men kan säga så mycket som att Zlatan gör en bicicleta, Neymar tar en selfie och allt sker under en och samma match. Man har inte snålat på effekterna och animeringarna är något utöver det vanliga (precis som spelarna i huvudrollerna).

VM 2014 i Brasilien är bara ett par dagar bort och det är dags att ta farväl av den långsamma, tråkiga och enformiga fotbollen. Oavsett om du snörar på dig Superfly, Magista, Hypervenom eller Tiempo så är budskapet detsamma: Riskera Allting!

Vilken tycker du är den fetaste Nike-reklamen genom tiderna? Kanske denna? Vilken av Nikes VM-skor är din favorit? Dela gärna med dig av dina tankar och åsikter genom att kommentera i boxen här nedanför.