Nike Mercurial Superfly IV har varit under utveckling i fyra år och har tagit stor plats på ritbordet hos den amerikanska giganten. Nu har Nike delat med sig av några ritningar bakom tillverkningen av Superfly, kanske är de tagna direkt från designchefen Denis Dekovics arbetsbänk?

Under lanseringen av Nike Mercurial Superfly IV fick vi se resultatet utav fyra års arbete från Nike som sedan förra VM-slutspelet utvecklat en ny generation av Superfly. Det krävdes många prototyper, många skisser och idéer innan man slutligen hittade helt rätt. Det blev en Mercurial Superfly med Flyknit-ovandel samt Dynamic Fit Collar.

Men hur ser en skiss av en fotbollssko egentligen ut? Det visar Nike oss genom att dela med sig av detaljer från utvecklingsprocessen av Nike Mercurial Superfly. Även om ritningarna visar designöversikter och skisser så har de nog redigerats en smula innan Nike lät oss ta del av dem. Men det är bara en gissning från vår sida...

Oavsett om de är oredigerade eller redigerade så tackar vi för inblicken i tankarna bakom Nike Mercurial Superfly. Nikes fokus låg på tre nyckelområden: Fit, Touch och Traction - passform, bollkänsla och fäste. I videon här ovanför kan du höra Denis Dekovic förklara tankarna bakom Mercurial Superfly IV.

På ritningarna kan man kan bland annat se hur Nike fokuserat på att passformen ska vara så tät som möjligt med hjälp av Dynamic Fit Collar, Flyknit och självklart Flywire-kablarna. Nike har dock ändrat namnet på på den sistnämnda teknologin och kallar den numera för "Brio-kablar". Kablarna är dock fortfarande mikrotunna och har vävts in i Flyknit-materialet.

Nike Mercurial Vapor Superfly IV kan förbeställas den 26 maj. Här får du mer information.

När det gäller att få ökat fäste har Nike utrustat Superfly med en extra dobb under den främre delen. Den utvecklades efter önskemål från Cristiano Ronaldo och det visade sig att den enskilda dobben ger ett mer explosivt grepp i planen, oavsett vilken riktning man accelererar.

En fotbollssko ska naturligtvis få bra kontakt med bollen och Nike ville skapa en barfotakänsla med en ren träffyta. Med ovandelen i Flyknit kunde man bland annat ta bort plösen, vilket framhäver bollkänslan ytterligare.

Resultatet talar för sig själv - 193 gram med optimala teknologier för explosiv fart. Åtminstone om man ska tro på Nikes ord. Vi ser fram emot att få se hur Superfly presterar på planen och inom kort kommer vi få möjligheten att testa Superfly på en grön och härlig gräsplan. Stay tuned!

Vad tycker du om Nike Mercurial Superfly? Hur hade du förändrat designen på skon om du fick chansen? Dela gärna med dig av dina tankar och åsikter genom att kommentera i boxen här nedanför.