Fotbolls-VM är en unik möjlighet för de stora märkena att visa fram sina senaste innovationer. Adidas är en av de som alltid tar chansen och sedan 1970 har tyskarna haft ansvaret för att tillverka den officiella matchbollen. I en video tar de med oss bakom dörrarna på deras innovationscenter och visar vad de har gjort för att utveckla produkter till VM i Brasilien.

Adidas Innovation Team ligger alltid 3-5 år framåt i sin utveckling. De försöker att konstant vara ledande med sina teknologier och jobbar på att utveckla så bra produkter som möjligt. När Tyskland, Spanien, Argentina och alla de andra Adidas-lagen reser till VM i Brasilien så kommer det vara med kläder och utrustning som utvecklats under flera år.

Se vårt stora utbud av VM-tröjor från Adidas här.

Vi har hört det många gånger förr och kommer garanterat få höra det många gånger till. Fotbollen är inte som den var för 20 år sedan. Spelet är under en konstant utveckling och det ställer nya krav på tillverkarna. Därför är även deras samarbete med spelarna otroligt viktigt för att kunna få insikt i sporten.

Men det behövs mer än spelarnas åsikter och erfarenheter. Produkterna behöver testas utförligt och ska även kunna ge resultat på papper. För att få så exakta resultat som möjligt använder Adidas bland annat en teknologi vid namn Vicon Motion Capture System, som bland annat användes till filminspelningen av Avatar. Utöver det så har man ett rum där man kan testa produkterna under olika väderförhållanden så som extremkyla, vind och även stark sol.

Inför VM har Adidas tillverkat matchtröjor till sju olika länder: Tyskland, Spanien, Argentina, Mexico, Ryssland, Japan och Colombia. En gemensam nämnare för samtliga tröjor är den låga vikten. Antonio, som är Innovation Director på Adidas, har nämligen erfarit att såväl de fysiska som de mentala fördelarna från en lätt tröja kan göra stor skillnad.

Utöver landslagströjorna så är Adidas även huvudsponsor för hela turneringen. Det innebär bland annat att de även står för den officiella matchbollen som vi redan hunnit bekanta oss med. Den innovativa bollen har fått namnet Brazuca och är tillverkad av sex sammansatta paneler som utifrån Adidas tester gör den mer stabil än tidigare.

Köp din egen officiella Brazuca VM-matchboll här - pris 1079 kr.

På Adidas försöker man alltid ligga före i tiden. I denna video ger Adidas oss en inblick i hur det går till när man utvecklar nya produkter. Hur tycker du att Adidas klarar sig i innovations-racet? Kan något av Adidas sju VM-länder vinna hela turneringen? Dela gärna med dig av dina tankar och åsikter genom att kommentera i boxen här nedanför.