Nu är det nära! Den sista tävlingsmatchen för Europas största ligor och turneringar är spelad och säsongen 2013/14 är därmed över. Nu kan vi istället blicka framåt mot VM. När vi var på Nikes Innovation Summit i Madrid fick vi en genomgång av Nikes VM-kollektioner och vi hade även möjligheten att få ett litet snack med Nike Football Creative Director, Martin Lotti.

Om det är någon som längtat extra mycket efter just detta slutspelet så är det Nike. Amerikanarna har ända sedan 1997 stått för sponsringen av Brasiliens match- och träningskläder. Uppgiften är en stor ära för märket och historiskt sett har Brasilien alltid varit en stor del av fotbollsvärlden, precis som Nike.

Således kommer Nike väl förberedda till VM. Man har inte bara ansvaret för Brasilien utan även för 10 andra länder inklusive Frankrike, England och Holland. Inför årets VM-slutspel har Nikes designteam haft störst fokus på vad Martin Lotti kallar "Complex simplicity", komplex enkelhet.

Konceptet bygger på att landslagströjorna ser väldigt enkla ut från avstånd, men kommer man nära ser man komplexiteten. För att kunna fullborda koncept tog man del av spelarnas feedback och det viktigaste för dem var att framhäva landets förbundsmärke.

Tycker man att det verkar lätt att designa en fotbollströja så får man tänka om. Martin Lotti understryker att det ligger stort arbete bakom varje enskild tröja. Allt från inspirationskällor till spelarnas feedback. Processen involverar hundratals olika personer så när resultatet visas fram på planen så finns det ett helt designteam som är stolta över matchtröjan, inte bara Neymar, Ronaldo och de andra spelarna.

Även Nikes fotbollsskor kommer skapa stor uppståndelse under VM när Cristiano Ronaldo, Iniesta, Ribery, Götze och alla de andra stjärnorna kommer spela med Nikes senaste innovationer på fötterna. Martin Lotti förklarar att Nikes syn på fotbollsskor förändrats drastiskt. Förr i tiden handlade det mycket om vilken position man spelade på, men nu handlar det mer om själva spelstilen. Något som legat till grund för bland annat Magista Obra och Mercurial Superfly.

Med sin VM-kollektion kommer Nike att synas både på och utanför planen. Kollektionen innehåller allt från fotbollsskor och landslagströjor till tränings- och vardagsplagg. Oavsett vad så kommer denna sommaren att gå i fotbollens tecken och Nike är redo för årets absolut största sporthändelse.

Nike Innovation Summit i Madrid var ett storslaget event som toppades med presentationen av Superfly IV. Men först och främst var det sommarens VM-slutspel som stod i fokus och det råder ingen tvekan om att Nike längtar, precis som alla andra. Vilken av Nikes landslagströjor och fotbollsskor gillar du mest? Vem tror du kommer stå ut från mängden i sommar? Kommentera gärna i boxen här nedanför.