Efter 64 års väntan är Fotbolls-VM äntligen tillbaka i Brasilien. Det brasilianska landslaget, med sina fem VM-guld, är det lag som vunnit VM flest gånger. Ända sedan deras första VM-deltagande år 1930 har Brasilien vunnit hjärtan över hela världen tack vare sitt "Jogo Bonito". Nike tog över ansvaret för Brasiliens landslagströjor 1996 och har sedan dess hjälpt A Seleção att skriva historia. Vi har kikat närmre på några av Brasiliens mest ikoniska hemmatröjor.

Du hittar Brasiliens senaste VM-tröja här - pris 719 kr.

Brasiliens gula hemmatröja har fått smeknamnet Amarelinha (Den lilla gula) och har blivit såpass ikoniskt att man har svårt att föreställa sig Joga Bonito i annan färg än gult. Men Brasilien har inte alltid spelat med gula tröjor. Går vi 64 år tillbaka i historien så kommer vi till VM 1950 där Brasilien förlorade finalen på hemmaplan i vita och blåa matchkläder. Efter det bytte man alltså till flaggans gula och gröna färger.

Den första gula hemmatröjan kom vid VM 1954 och representerade starten på en ny era. Endast fyra år senare vann Brasilien den första av sina fem VM-pokaler. År 1996 blev det återigen förändringar, men inte på färgerna. Förändringen innebar att Nike tog över tillverkningen av Brasiliens matchkläder och redan i VM 1998 designade man sin första VM-tröja för A Seleção. Tröjan osade av 90-tal och lade en grund för samarbetets framtid.

Fyra år senare var det dags för en ny VM-tröja. Efter att Brasilien förlorat VM-finalen 1998 mot Frankrike med hela 3-0 var Nike redo att skapa en tröja som skulle ge Brasilien bästa möjliga förutsättningar. Brasilien lyckades vinna VM 2002 efter en 2-0 seger över Tyskland i finalen. Teknologierna i tröjan blev dock ingen större hit och redan två år senare skrotade man den temperaturreglerande teknologin Cool Motion.

I början av millennieskiftet hade Brasilien en gyllene generation. Med spelare som Ronaldo, Rivaldo, Roberto Carlos och Ronaldinho hade Nike fått en riktig guldgruva. År 2004, två år efter landets femte VM-guld, lanserade Nike en ny landslagströja med en väldigt karaktäristik design som bland annat präglade samtliga landslagströjor i EM 2004 i Holland. Brasilien fick alltså även ta del av den designen och kanske minns ni tröjan från en speciell reklam vid namn Olé! där Nikes stjärnor från Portugal och Brasilien medverkade.

Ytterligare två år gick och nu var det dags för VM igen. Denna gången hölls det i Tyskland och Brasilien var regerande mästare. Tröjan de spelade med var återigen mer klassisk än de två tidigare och hade rena och skarpa linjer för att tillgodose alla fansens önskemål. Kragen var dock Asien-inspirerad och 2006-modellen var den första tröjan som hade nummer och namn som var inspirerade av landets kultur.

VM i Tyskland blev Brasiliens sämsta VM sedan 1990. Därför var det bäddat för revansch då det brasilianska landslaget åkte till Sydafrika fyra år senare. För att ge brasilianarna extra självförtroende valde Nike att hämta inspiration till tröjan från en väldigt speciell period i brasiliansk fotboll, 70-talet. Utöver detta tillförde Nike texten Nascido para jogar fotbol (Född för att spela fotboll) på insidan av nacken. Teknologiskt sett så var tröjan även nyskapande med DriFit-teknologin.

Brasilien nådde inte heller upp till toppen i Sydafrika och åkte ut i kvartsfinalen mot Holland. År 2013 fick de lov att hålla i För-VM, eller Confederation Cup som det även kallas och deltog som värdnation. Detta var genrepet för Brasilien och det gick minst sagt bra för Neymar Jr. och de andra stjärnorna. Brasilien vann turneringen och gjorde det med en tröja som hade en karaktäristisk V-krage, något som alltid varit symboliskt för Brasiliens tröjor.

Nu har vi nått fram till år 2014. VM har sparkat igång och tröjan som Nike skapat ska hjälpa Brasilien att återigen befinna sig i toppen. Neymar, Hulk, Oscar och de andra brasilianska spelarna är redo och förväntningarna från folket är skyhöga. Tröjan bygger på en kombination av enkelhet och komplexitet. Från avstånd ser tröjan helt normal ut men när man går närmre så ser man att tröjan har många unika detaljer. Tröjan är även utvecklad med hjälp av Nikes 3D-skanner som ser till att tröjan får en optimal passform på spelarna. Felipe Scolari, Brasiliens förbundskapten säger följande: "Jag älskar denna landslagströjan. Det enda som saknas är bara en liten, liten detalj. Den sjätte stjärnan".

Du hittar Brasiliens senaste VM-tröja här - pris 719 kr.

Förväntningarna på Brasilien är skyhöga. På hemmaplan är det Neymar Jr. som är den stora hjälten och det är även han som får bära den största delen av pressen. Som en hyllning till det brasilianska landslaget har vi kikat närmre på några av de mest ikoniska hemmatröjorna sedan 1996 då Nike övertog ansvaret för Brasiliens tröjor. Vilken av tröjorna minns du bäst och varför? Kommentera gärna här nedanför.