De är tillbaka! | Legendariska Scorpion gör comeback

02.11.2020

Skrivet av André Nilsson

Nu är det dags för Nike att ta oss på en nostalgitripp, när de lanserar Phantom GT i en ny färg vid namn Scorpion. Färgen är en referens till den ikoniska Tv-reklamen från Nike. Där fick vi se 24 av världens bästa spelare i en hemlig turnering i en bur. Läs mer om skorna nedanför.

Hemlig turnering

Året var 2002 och det var den sjuttonde utgåvan av fotbolls-VM där Japan och Sydkorea stod som värd. När VM närmade sig lanserade Nike en av de mest legendariska Tv-reklamerna någonsin. Reklamen kallades "Secret Tournament", men var också känd som "The Cage" eller "Scorpion KO". Där fick vi se 24 av de bästa spelarna i världen delas upp i lag på tre spelare. Där var spelare som Thierry Henry, Ronaldo, Paul Scholes, Francesco Totti, Patrick Vieira, Ronaldinho, Luis Figo och Roberto Carlos, samt många fler!

De åtta lagen som deltog hade namn som "Triple espresso", “The Onetouchables” och “Os Tornados”, och mötte varandra i en 3v3 utslagsturnering - med bara en regel; första målet vinner! Och de möttes inuti en stålbur på ett militärskepp med Eric Cantona som domare.

Krom-utseendet

Förutom att vara en av de bästa reklamerna någonsin, introduceras också Scorpion-loggan här, som blev en mytisk logga. Den är nu tillbaka i fotbollsvärlden.

Nike senaste innovation Phantom GT kommer få en ny färg vid namn Scorpion. Skorpion-loggan från 2002, samt texten "Secret Tournament" och "Engineered for skills", går att hitta på utsidan av Phantom GT. En liten gul skorpion-logga är också tryckt på undersidan av skorna. Förutom loggan så består det mesta av skorna i en silvrig färg.

Fortsättning nedanför

Hemlig turnering 2020

Vi hade älskat om Nike släppte en ny reklam med samma koncept från 2002. Och det kan faktiskt vara så eftersom Nike givit oss en lista med åtta lag och deras spelare. Den här gången pratar vi om spelare som Mason Greenwood, Pernille Harder, Kai Havertz, Lucy Bronze, Lautaro Martinez, Grace Geyoro, Rodrygo, Sam Mewis och Eduardo Camavinga. De är med i lag vid namn “The G-team”, “Precious Cargo” och “The Strikers Committee”

Vi är inte säkra på vad det här handlar om än, men om det bara blir hälften så galet som reklamen från 2002 - så har vi något att se fram emot.

Teknologierna på Phantom Scorpion och en ikonisk boll

Phantom GT Scorpion kommer som alltid med Generative Texture-överdel, som ger bra grepp på bollen. Yttersulan är skapad av Nikes Hyper-quick-system för maximalt grepp i planen. Sists men inte minst har vi en elastisk Flyknit-överdel som ger komfort och stabilitet.

Men Phantom GT är inte ensamma. Scorpion-lanseringen kommer också med den ikoniska silver ball med skorpion-loggan från "Secret Tournament". Du finner också T-shirts med skorpion-loggan på framsidan. En fin liten detaljer enligt oss!

Kolla in hela Scorpion-kollektionen här