Nike och Barcelona har valt en helt ny väg när de omarbetat designen för storklubbens kommande matchtröjor. Vi räknar med att åsikterna kommer vara många, tilllåt oss presentera FC Barcelona 2012/13.

Den nya tröjorna har markant ändrat utseende från föregående års modeller. För hemmatröjan har de klassiska ränderna har försvunnet och istället kör man med tre fält som gradvis smälter samman.

Den nya designen är grundad som en hyllning till klubbens fina ungdomsverksamhet samt stadens kreativa och imponerande arkitektur. Den röda kragen ger ett modernt men samtidigt klassiskt utseende.

Under årtal har klubben producerat storspelare efter storspelare och med denna tröja försöker man uppnå ett ungdomligt uttryck men ändå behålla referensen till de klassiska ränderna.

Även om de traditionella ränderna är borta så behåller man självklart klassiska saker som klubbmärket på vänstra bröstet. Klubbmärket består av den engelska samt den katalanska flaggan. Den engelska flaggan brukar kallas St. George's Cross. Detta är även Kataloniens skyddshelgon och därför är St. George införlivad i klubbmärket.

Som klädsponsor har Nike fått en gul Nike swoosh elegant placerad på höger bröst. De två giganterna har samarbetat sedan 1998 och deras partnerskap är värderat till ett av de allra mest värdefulla inom sportvärlden.

Ärmarna kan rullas upp så att de slutar med ett gult band. Detta är en hyllning till Katalonien och ett tecken på hur nära sammanflätad klubben är till denna region.

Som ytterligare ett tecken på detta sitter den katalanska flaggan traditionsenligt i nacken på både hemma- och bortatröjan. Regionen plågas av hög arbetslöshet och en stor andel fattigdom, men när fotboll spelas på Camp Nou stannar allt annat av och klubben är sannerligen "Mes que un Club".

Barcelonas nya bortatröja är en explosion av ljusa färger som ska fira klubbens sprudlande spel. Den blandar orange med gult och hyllar stadens mix av kultur, konst och stil. Tröjan har en klassisk crew neck med den berömda Blaugrauna detaljen på baksidan.

Tröjorna är tillverkade i ett material som är 23% lättare och omkring 20% starkare än tidigare versioner. Blaugraunas nya tröjor är självklart också tillverkade av återvunna PET-flaskor. Nike har använt denna teknologi sedan 2010 och sedan dess har man återvunnet cirka 115 miljoner flaskor.

Du kan redan nu förhandsbeställa Barcelona shorts och nya tröjor med förväntad leverans i mitten av juli.

Vad tycker du om de nya tröjorna från den spanska storklubben? Gillar du hemma eller bortatröjan bäst? Dela med dig i kommentarsfältet här under.